Begroting 2019

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

2.1 We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.

We bereiden de snelfietsroute verder voor. We werken de ontwerpen verder uit en starten onderzoeken op voor aanpassing bestemmingsplannen.

We werken aan de (duurzame) mobiliteitsvisie Meierijstad. Deze visie heeft een relatie met de omgevingsvisie. In de visie gaan we in op bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid, leefbaarheid en innovatie in de vorm van slimme mobiliteit. Aan de visie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld waarin de maatregelen en/of opgaven en kosten per jaar staan.

We leggen in het 2e kwartaal 2019 een voorstel aan de raad voor over de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2019 inclusief prioritering. Dit doen we vooruitlopend op het uitvoeringsprogramma in de mobiliteitsvisie Meierijstad.

We gaan verder met de voorbereiding van de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie). Afhankelijk van de nader uit te werken planning verwachten we eind 2019 - begin 2020 een raadsvoorstel te kunnen voorleggen over deze weg. Deze weg is een pilotproject op het terrein van duurzaamheid.

We zoeken naar een geschikte locatie voor een centrale truckparking. Met deze voorziening willen we de parkeeroverlast van vrachtwagens beperken. Ook biedt het mogelijkheden om chauffeurs  beter te faciliteren bij het nemen van hun rustmomenten.

2.2 We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.

We ondersteunen het provinciaal beleid "Help Brabant mee op weg naar nul verkeersdoden".
In 2019 werken we de maatregelen voor uniformering van verkeerssituaties in Meierijstad nader uit.

2.3 We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.

Civieltechnische kunstwerken: We vervangen de bruggen en steigers die op korte termijn niet langer veilig en/of bruikbaar zijn en niet langer voldoen aan de wettelijke vereisten.. Met het vervangen van deze kunstwerken, maken wij een aanzet om de kwaliteit van ons areaal op het vereiste niveau te brengen.

Wegen: We vervangen de slechte wegverhardingen die op korte termijn niet langer veilig en/of bruikbaar zijn. Met het vervangen van deze verhardingen, maken wij een aanzet om de kwaliteit van ons areaal op het vereiste niveau te brengen. Hierbij is speciale aandacht voor verbetering van verkeersveiligheid en uniformering van verkeerssituaties.

Openbare verlichting: Met het vervangen van de oude lichtarmaturen en lantaarnpalen halen wij een achterstand in op het onderhouds- en vervangingsprogramma én komen we tot duurzame verlichting c.q. een reductie van het energieverbruik met 50% in 2030. E.e.a. overeenkomstig het energieakkoord dat we hiervoor hebben ondertekend.

Groen: we implementeren nieuwe onderhoudsafspraken met de SW bedrijven op basis van het IBOR. We gaan werken aan de kwaliteitsborging en de communicatie. We sluiten nieuwe contracten af voor het onderhoud van bomen, bermen, ruw gras, sloten en stadswateren.. We starten met renovatieprojecten op 17 locaties.

Speelruimte: opstellen en implementeren van nieuw beleid voor inrichting en beheer.

2.4 We streven naar versterking van goederenvervoer over water.

Binnen het regionale samenwerkingsverband voor logistiek (VijfSterrenLogistiek) besteden we ook in 2019 met MCA Brabant aandacht aan de lobby voor duurzaam goederenvervoer over water.