Begroting 2019

4 Onderwijs

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

4.1 We willen in elke kern basisonderwijs behouden.

De uitwerking is terug te vinden in het integraal huisvestingsplan (IHP).

4.2 Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.

We starten de voorbereidingen voor het IHP 2021-2024. Dit doen we door het maken van een inventarisatie c.q. opname van alle schoolgebouwen. Vervolgens stellen we aan de hand van criteria vast hoe de gebouwen scoren op technisch, ruimtelijk en functioneel vlak.  Deze inventarisatie vormt de basis voor uitvoeringsprogramma’s, die gekoppeld zijn aan het IHP.

We starten de realisatie van de projecten vervangende nieuwbouw van de basisscholen Sint Antonius van Padua (Nijnsel) en Petrus en Paulus (Eerde) en de renovatie/uitbreiding van de Uilenbrink. (Veghel).

We starten de voorbereidingen van de nieuwe MFA de Kienehoef, waarin naast de basisscholen de Springplank en de Kienehoef ook andere maatschappelijke functies (sport, kinderopvang, ontmoetingspunt wijk) onderdak krijgen.

4.3 Onderwijsbeleid.

We ronden de verkenning af, samen met ondernemers en onderwijs in Meierijstad en omgeving naar de mogelijkheden om (delen van) bepaalde (beroeps)opleidingen op MBO- en HBO-niveau naar Meierijstad te halen. Wij zetten in op handhaving van het huidige aanbod resp. het verbreden van het beroepsonderwijs met (delen van) opleidingen die tot heden niet aangeboden worden.

We geven uitvoering aan de afspraken (skills & talent agreement) uit de werkconferentie onderwijs/arbeidsmarkt najaar 2018

We overleggen periodiek met het lokaal en regionaal onderwijsveld resp. lokale bedrijfsleven (POM) gericht op de relatie onderwijs/arbeidsmarkt

We werken mee aan de opzet van regionale plannen voor een sterk dekkend  en vernieuwend technisch onderwijs.

In 2018 wordt gewerkt aan een ambitiedocument onderwijsinnovaties, samen met partijen uit het primair en voortgezet onderwijs. In dit document worden speerpunten en concrete  innovatiethema’s opgenomen. We gaan deze thema’s vanaf 2019 uitwerken in concrete projecten.

We participeren actief in de samenwerking met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs van de beide regio’s waarin de gemeente is vertegenwoordigd. Binnen deze samenwerkingsverbanden wordt via de ontwikkelagenda’s ingezet om de doelen voor Passend Onderwijs op het gebied van thuiszitters, leerlingenvervoer, spreiding en toegankelijkheid van speciaal onderwijsvoorzieningen, aansluiting jeugdhulp-onderwijs te kunnen realiseren.

We starten de uitvoering van een nieuwe Educatieve Agenda (LEA), waarvan het door het onderwijs ingebrachte innovatieprogramma onderwijs een belangrijk onderdeel vormt. De LEA is in 2018 in samenspraak tussen gemeente en onderwijsveld tot stand gekomen.

Samen met partners geven we uitvoering aan het Aanvalsplan Laaggeletterdheid. Met dit aanvalsplan willen wij in 2019 meer laaggeletterden bereiken en laaggeletterdheid verder terugdringen.