Programma
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ravbrabantmwn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg.
Gemeenten hebben een zorgplicht voor hun burgers en zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van ongevallen en rampen. De deelname aan deze regeling draagt bij aan deze zorgplicht.De RAV bestaat uit twee onderdelen: de ambulancezorg en de meldkamer ambulancezorg die samen 24 uur per dag en zeven dagen per week klaar staan om hulp te verlenen.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Dat de Tijdelijke Wet ambulancezorg (TWAZ) al sinds 2013 van kracht is en onlangs zelfs werd
erlengd tot 1 januari 2021, zegt genoeg over het gecompliceerde karakter van de problematiek
rondom de ordening van de ambulancezorg. Het ministerie van VWS heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de mogelijke stelsels van ordening, maar op dit moment is hierin nog geen keuze
gemaakt en het is dan ook nog niet duidelijk of er wel of geen aanbesteding zal gaan plaatsvinden. Tot in ieder geval 1 januari 2021 zal de RAV Brabant Midden-West Noord verantwoordelijk blijven voor uitvoering van de ambulancezorg en ongeacht de keuze van de minister zal de RAV ten minste
moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de vergunningsvoorwaarden van de Tijdelijke
WET Ambulancezorg.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het traject van de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO) heeft serieuze vertraging opgelopen, vanwege technische problemen rondom de opvolger van het huidige communicatiesysteem. De overstap naar het nieuwe systeem kan op zijn vroegst in 2018 gemaakt worden. Begin 2018 maakte
de minister van Justitie & Veiligheid de nieuwe projectplanning bekend. Ingebruikname van de nieuwe meldkamer Oost-Brabant in Den Bosch wordt nu verwacht eind 2018. Voorwaarde is wel dat de door de minister begin 2018 afgegeven projectplanning wordt behaald.Gezien de ontwikkelingen rondom de LMO en het onderzoek van VWS naar het optimale stelsel voor ambulancezorg is het niet ondenkbaar dat op langere termijn ook de RAV-regio’s te maken gaan krijgen met een van hogerhand opgelegde schaalvergroting.
Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente *)
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
12.569.000
12.480.000
13.036.000
Eigen vermogen per 31-12
13.036.000
12.453.000
12.925.000
Vreemd vermogen per 1-1
21.192.000
20.359.000
21.593.000
Vreemd vermogen per 31-12
27.307.000
21.893.000
30.593.000
Resultaat
473.000
0
0
*) De (meerjaren)begrotingen zijn kostendekkend en zonder gemeentelijke bijdrage.
Programma
Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ggdhvb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners in de regio, in het bijzonder die van de meest kwetsbaren. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Voor de uitwerking van de speerpunten in de beleidsvisie start de GGD met drie GGD-brede programma’s. Samen met klanten en partners wordt dit nader vorm gegeven. De verschillende projecten starten in 2019 en moet leiden tot duidelijke verbeteringen voor hun klanten. Het gaat om deze programma’s:- Multichannel klantbeleving
- Datagedreven publieke gezondheid
- Strategische verbinding
Naast deze programma’s is er keuzevrijheid voor gemeenten voor aanvullende onderdelen.
Door een aanpassing van de Wet publieke gezondheid is het vaccinatieprogramma vanaf 2019 een taak van de gemeente. Als jeugdgezondheidszorgorganisatie voert de GGD die vaccinaties uit.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De GGD presenteert een sluitende begroting 2019 in lijn van de kadernota 2019.
De ontwerpbegroting is sluitend met een totale exploitatie van € 58,9 miljoen. De meerjarenbegroting geeft een stabiel beeld. De kengetallen laten zien dat de GGD een gezonde financiële positie heeft.Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
2.324.150
2403.045
2.600.043
Eigen vermogen per 1-1
11.087.000
10.756.000
9.276.000
Eigen vermogen per 31-12
10.756.000
9.276.000
8.666.000
Vreemd vermogen per 1-1
10.334.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.902.000
Resultaat
330.000
0
0
Programma
Omgevingsdienst Brabant Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:www.odbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van den Bogaard
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Beleidsontwikkelingen (Omgevingswet) in financiële zin vertalen in de begroting. Jaarrekening 2017 is nog niet goedgekeurd (6 september 2018).De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Productiviteit en kostenFinancieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
1.580.829
1.721.730
1.749.530
Eigen vermogen per 1-1
7.076.700
6.052.000
3.731.100
Eigen vermogen per 31-12
3.297.900
5.425.000
2.731.600
Vreemd vermogen per 1-1
12.781.300
14.996.000
12.297.800
Vreemd vermogen per 31-12
12.731.000
14.827.000
12.203.800
Resultaat
-/- 1.348.900
27.000
204.400
Programma
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: weth. H. van Rooijen / weth. J. Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
In 1997 is een proces gestart om de gemeenschappelijke regeling Stadsgewest ’s-Hertogenbosch te ontmantelen. Er resteert alleen nog het beheer van de gesloten Afvalberging De Vlagheide en het toezicht op de uitvoering van de leveringscontracten met Attero B.V. De stortactiviteiten zijn in december 2003 beëindigd en de stortplaats bevindt zich nu in de pre-nazorg fase. Conform de besluitvorming in het AB van 13 maart 2012 wordt overgegaan tot afdichting van de stortplaats ter voorbereiding op de overdracht aan de Provincie voor de eeuwigdurende nazorg. Gedeeltelijk parallel en aansluitend wordt het overdrachtsprotocol met de Provincie doorlopen, waarna per 1-1-2019 overdracht aan de Provincie Noord-Brabant kan plaatsvinden. Tot die periode blijft het Stadsgewest verantwoordelijk voor het beheer van de stortplaats (vooral de gas- en waterhuishouding, alsmede het terreinonderhoud) conform de voorschriften. Binnen het programma "Afbouw" worden geen kosten meer doorberekend naar de gemeenten.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats, thans voorzien op 31-12-2018, wordt de stortplaats overgedragen aan de Provincie. Deze is dan verantwoordelijk voor de eeuwig durende nazorg. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen. De algemene reserve vertoont, na verwerking van het exploitatieresultaat 2017, een negatief saldo. De Provincie heeft doelvermogen berekend op
€ 16,5 miljoen. Het doelvermogen wordt per 31-12-2018 definitief vastgesteld. Het bestuur van het Stadsgewest gaat op basis van eigen berekeningen, alsmede die van de extern adviseur voorlopig uit van maximaal € 14,0 miljoen. In verband met het aandeel van de gemeente Meierijstad in het te verwachten tekort is een voorziening getroffen.Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
PM
PM
Eigen vermogen per 1-1
-5.248.000
-5.248.000
-5.261.000
Eigen vermogen per 31-12
-5.248.000
- 5.261.000
0
Vreemd vermogen per 1-1
7.531.000
5.686.000
-5.619.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.686.000
5.619.000
0
Resultaat
0
- 13.000
5.261.000