Risicomanagement
Wij vinden het belangrijk risico’s in beeld te hebben om zo tijdig te kunnen bijsturen als risico’s zich voordoen. Dit wordt steeds belangrijker aangezien de (financiële) risico’s van gemeenten nog steeds toenemen. De laatste jaren zien we hierbij verschillende oorzaken zoals de toenemende regeldruk, uitbreiding van taken en de toenemende open-einde regelingen.
Om aan te tonen dat de organisatie in control is, moet de gemeente kunnen laten zien wat (voor de (proces)doelen) de belangrijkste risico's zijn, welke interne beheersmaatregelen er zijn getroffen om die risico's af te dekken en of die interne beheersmaatregelen gedurende het hele jaar hebben gewerkt.
In dit kader hebben we in 2018 de 12 financieel belangrijkste processen beschreven, voorzien van risico’s in het proces en de benodigde key-controls. Voor 2019 hebben we bepaald welke specifieke projecten en investeringen wij zien als risicovol. Hiervoor hebben wij gebruik gemaakt van het afwegingsmodel opgenomen in de door de raad vastgestelde nota risicobeheersing en weerstandsvermogen.
Procesmanagement
De werkzaamheden hiervoor zijn begin 2018 gestart met als hoofdactiviteit het beschrijven van de belangrijkste klantprocessen. Daarin zijn ook de kwaliteitsnormen opgenomen die in het proces behaald moeten worden, evenals de key-controls. Vooralsnog gaan we daarbij uit van de wettelijke termijnen en vereisten. Op basis van klantreizen en –onderzoeken gaan we processen steeds verder verbeteren. Het gemak voor de klant is daarbij het uitgangspunt.
Planning en control
De begroting 2019 is het eerste P&C document dat we via een website publiceren. Hierna gaan we aan de slag met de overige documenten uit de P&C cyclus. De documenten zijn hiermee toegankelijker dan voorheen. We beogen dat teksten korter, bondiger en in klare taal zijn.
De volgende stap is het digitaliseren van het proces voor het samenstellen van P&C documenten door middel van het inrichten van een workflow. Dit gebeurt voor het eerst bij de jaarstukken 2018 (1e helft 2019). Van hier uit gaan we ook de processen voor het samenstellen van de bestuurs-rapportage en de begroting digitaliseren.
Atelierplannen
Vanaf 2019 werken we met atelierplannen via de A3 methodiek. Hierin worden de belangrijkste doelstellingen het bestuur en de organisatie uitgewerkt in de bijdragen per atelier en vervolgens door vertaald naar persoonlijke plannen waarin de bijdrage van medewerkers aan het resultaat zichtbaar wordt.
Vensters
Meierijstad doet met ingang van 2019 mee aan Vensters voor Bedrijfsvoering. Dit is een instrument waarmee we zicht krijgen op de bedrijfsvoering en de verbetermogelijkheden. Daarnaast kunnen we de elementen van onze bedrijfsvoering vergelijken met die van andere organisaties. Het totaaloverzicht komt tot stand vanuit verschillende invalshoeken (oftewel vensters). Het feitenonderzoek meet de prestaties van onze bedrijfsvoering op basis van objectieve prestatie-indicatoren.