Gemeenschappelijke regelingen
Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ravbrabantmwn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg.
Gemeenten hebben een zorgplicht voor hun burgers en zijn verantwoordelijk voor de bestrijding van ongevallen en rampen. De deelname aan deze regeling draagt bij aan deze zorgplicht.De RAV bestaat uit twee onderdelen: de ambulancezorg en de meldkamer ambulancezorg die samen 24 uur per dag en zeven dagen per week klaar staan om hulp te verlenen.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Dat de Tijdelijke Wet ambulancezorg (TWAZ) al sinds 2013 van kracht is en onlangs zelfs werd
erlengd tot 1 januari 2021, zegt genoeg over het gecompliceerde karakter van de problematiek
rondom de ordening van de ambulancezorg. Het ministerie van VWS heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de mogelijke stelsels van ordening, maar op dit moment is hierin nog geen keuze
gemaakt en het is dan ook nog niet duidelijk of er wel of geen aanbesteding zal gaan plaatsvinden. Tot in ieder geval 1 januari 2021 zal de RAV Brabant Midden-West Noord verantwoordelijk blijven voor uitvoering van de ambulancezorg en ongeacht de keuze van de minister zal de RAV ten minste
moeten voldoen aan de eisen die gesteld worden in de vergunningsvoorwaarden van de Tijdelijke
WET Ambulancezorg.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het traject van de Landelijke Meldkamer Organisatie (LMO) heeft serieuze vertraging opgelopen, vanwege technische problemen rondom de opvolger van het huidige communicatiesysteem. De overstap naar het nieuwe systeem kan op zijn vroegst in 2018 gemaakt worden. Begin 2018 maakte
de minister van Justitie & Veiligheid de nieuwe projectplanning bekend. Ingebruikname van de nieuwe meldkamer Oost-Brabant in Den Bosch wordt nu verwacht eind 2018. Voorwaarde is wel dat de door de minister begin 2018 afgegeven projectplanning wordt behaald.Gezien de ontwikkelingen rondom de LMO en het onderzoek van VWS naar het optimale stelsel voor ambulancezorg is het niet ondenkbaar dat op langere termijn ook de RAV-regio’s te maken gaan krijgen met een van hogerhand opgelegde schaalvergroting.
Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente *)
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
12.569.000
12.480.000
13.036.000
Eigen vermogen per 31-12
13.036.000
12.453.000
12.925.000
Vreemd vermogen per 1-1
21.192.000
20.359.000
21.593.000
Vreemd vermogen per 31-12
27.307.000
21.893.000
30.593.000
Resultaat
473.000
0
0
*) De (meerjaren)begrotingen zijn kostendekkend en zonder gemeentelijke bijdrage.
Brabants Historisch Informatiecentrum (BHIC)
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bhic.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Meierijstad is niet vertegenwoordigd in het bestuur
Openbaar belang
Het Brabants Historisch Informatie Centrum is ingesteld met het doel de belangen van de minister, de gemeenten en de waterschappen bij alle aangelegenheden betreffende archiefbescheiden en collecties die berusten in de rijksarchiefplaats in de provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaats van de gemeenten en waterschappen, in gezamenlijkheid te behartigen.
Hieronder valt het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden opgenomen in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaatsen van de deelnemende gemeenten en waterschappen. Daarnaast in volgorde van prioriteit: verbetering digitale dienstverlening, het archief als informatiecentrum en verbetering lokale dienstverlening.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De ambities van het BHIC liggen vast in de beleidsvisie ‘Gegist Bestek: het BHIC in 2019’. In deze notitie worden de meerjarige trends onderscheiden die de toekomstagenda van het BHIC zullen bepalen: verdere daling van het fysieke publieksbereik, sterke stijging van het digitale publieksbereik, voorts de noodzaak tot toenemende samenwerking met andere erfgoedaanbieders en verdere afslanking van de eigen organisatie.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
zie begroting 2019 van Brabants Historisch Informatiecentrum d.d. 9 juli 2018.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
270.600
278.198
280.200
Eigen vermogen per 1-1
460.246
460.000
449.500
Eigen vermogen per 31-12
514.120
449.500
514.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.327.447
2.514.000
2.403.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.778.150
2.403.000
2.234.000
Resultaat
53.694
0
0
Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL: www.ggdhvb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid van alle inwoners in de regio, in het bijzonder die van de meest kwetsbaren. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Voor de uitwerking van de speerpunten in de beleidsvisie start de GGD met drie GGD-brede programma’s. Samen met klanten en partners wordt dit nader vorm gegeven. De verschillende projecten starten in 2019 en moet leiden tot duidelijke verbeteringen voor hun klanten. Het gaat om deze programma’s:- Multichannel klantbeleving
- Datagedreven publieke gezondheid
- Strategische verbinding
Naast deze programma’s is er keuzevrijheid voor gemeenten voor aanvullende onderdelen.
Door een aanpassing van de Wet publieke gezondheid is het vaccinatieprogramma vanaf 2019 een taak van de gemeente. Als jeugdgezondheidszorgorganisatie voert de GGD die vaccinaties uit.
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De GGD presenteert een sluitende begroting 2019 in lijn van de kadernota 2019.
De ontwerpbegroting is sluitend met een totale exploitatie van € 58,9 miljoen. De meerjarenbegroting geeft een stabiel beeld. De kengetallen laten zien dat de GGD een gezonde financiële positie heeft.Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
2.324.150
2403.045
2.600.043
Eigen vermogen per 1-1
11.087.000
10.756.000
9.276.000
Eigen vermogen per 31-12
10.756.000
9.276.000
8.666.000
Vreemd vermogen per 1-1
10.334.000
Vreemd vermogen per 31-12
8.902.000
Resultaat
330.000
0
0
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.regiotaxinoordoostbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Witlox
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoers-
systeem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van
het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Het huidige contract met de vervoerder is niet verlengd, er vindt een aanbesteding plaats. De
voormalige gemeente Schijndel maakt per 1/1/2019 onderdeel uit van Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De aansluiting van de voormalige gemeente Schijndel vloeit voort uit het Inkoopbesluit Wmo Meierijstad (vastgesteld op 16/2/2016) en is het gevolg van de fusie van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint- Oedenrode en Veghel.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
37.824
51.350
Eigen vermogen per 1-1
871.416
750.000
871.000
Eigen vermogen per 31-12
1.233.901
Vreemd vermogen per 1-1
592.294
650.000
544.000
Vreemd vermogen per 31-12
319.962
Resultaat
-/- 20.706
0
0
Omgevingsdienst Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:www.odbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: H.G.W.M. (Harry) van Rooijen
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van den Bogaard
Openbaar belang
De omgevingsdienst voert ten behoeve van de deelnemende gemeenten en provincie taken uit op het gebied van Omgevingsrecht en levert als verlengstuk van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan een leefbare en veilige werk- en leefomgeving van de regio Brabant-Noord. De werkwijze van de omgevingsdienst is gericht op het zoveel mogelijk beperken van de uitvoeringskosten voor overheid en samenleving en het verder optimaliseren van vergunningverlening en toezicht en handhaving.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Beleidsontwikkelingen (Omgevingswet) in financiële zin vertalen in de begroting. Jaarrekening 2017 is nog niet goedgekeurd (6 september 2018).De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Productiviteit en kostenFinancieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
1.580.829
1.721.730
1.749.530
Eigen vermogen per 1-1
7.076.700
6.052.000
3.731.100
Eigen vermogen per 31-12
3.297.900
5.425.000
2.731.600
Vreemd vermogen per 1-1
12.781.300
14.996.000
12.297.800
Vreemd vermogen per 31-12
12.731.000
14.827.000
12.203.800
Resultaat
-/- 1.348.900
27.000
204.400
Regionaal Bureau Leerplicht
Algemene informatie
- Programma: 4. Onderwijs
- URL: www.rblbno.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.C.M (Coby) van der Pas
- Bestuurlijk vervanger: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Van der Pas
Openbaar belang
Het Regionaal Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten Brabant Noordoost (RBL BNO) voert voor de gemeente Meierijstad en de regio de Leerplichtwet en de RMC-wet uit. Het bureau ziet erop toe dat kinderen tussen de 5 en 18 jaar onderwijs volgen en dat kinderen tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een mbo-diploma op minimaal mbo-niveau 2.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
N.v.t.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Deze gemeenschappelijke regeling kent een beperkte risicoparagraaf: indien het Rijk haar specifieke uitkering voor gemeente drastisch terugbrengt kan de dekking van de RBL-begroting in geding komen. Dit wordt echter niet voorzien, gelet op de wettelijke taken. Een ander risico is dat de personeelslasten door cao-ontwikkelingen gaan stijgen, maar dit is risico is vergelijkbaar met die van de gemeente ten aanzien van loonontwikkelingen.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
180.107
184.301
186.288
Eigen vermogen per 1-1
137.609
173.367
Nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
173.367
Nog niet bekend
Nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
Stadsgewest 's-Hertogenbosch (alleen stortplaats)
Algemene informatie
- Programma: 7. Volksgezondheid en milieu
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: weth. H. van Rooijen / weth. J. Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger:
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder J. Goijaarts
Openbaar belang
Het Stadsgewest is niet meer echt actief en wordt alleen nog in stand gehouden voor afwikkeling van de Vuilstortplaats De Vlagheide in Schijndel.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
In 1997 is een proces gestart om de gemeenschappelijke regeling Stadsgewest ’s-Hertogenbosch te ontmantelen. Er resteert alleen nog het beheer van de gesloten Afvalberging De Vlagheide en het toezicht op de uitvoering van de leveringscontracten met Attero B.V. De stortactiviteiten zijn in december 2003 beëindigd en de stortplaats bevindt zich nu in de pre-nazorg fase. Conform de besluitvorming in het AB van 13 maart 2012 wordt overgegaan tot afdichting van de stortplaats ter voorbereiding op de overdracht aan de Provincie voor de eeuwigdurende nazorg. Gedeeltelijk parallel en aansluitend wordt het overdrachtsprotocol met de Provincie doorlopen, waarna per 1-1-2019 overdracht aan de Provincie Noord-Brabant kan plaatsvinden. Tot die periode blijft het Stadsgewest verantwoordelijk voor het beheer van de stortplaats (vooral de gas- en waterhuishouding, alsmede het terreinonderhoud) conform de voorschriften. Binnen het programma "Afbouw" worden geen kosten meer doorberekend naar de gemeenten.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
- Doelvermogen nazorgfonds:
Na de definitieve sluiting van de stortplaats, thans voorzien op 31-12-2018, wordt de stortplaats overgedragen aan de Provincie. Deze is dan verantwoordelijk voor de eeuwig durende nazorg. Bij overdracht moet een vermogen zijn overgedragen waaruit de provincie de kosten van nazorg eeuwigdurend kan bekostigen. De algemene reserve vertoont, na verwerking van het exploitatieresultaat 2017, een negatief saldo. De Provincie heeft doelvermogen berekend op
€ 16,5 miljoen. Het doelvermogen wordt per 31-12-2018 definitief vastgesteld. Het bestuur van het Stadsgewest gaat op basis van eigen berekeningen, alsmede die van de extern adviseur voorlopig uit van maximaal € 14,0 miljoen. In verband met het aandeel van de gemeente Meierijstad in het te verwachten tekort is een voorziening getroffen.Financieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
PM
PM
Eigen vermogen per 1-1
-5.248.000
-5.248.000
-5.261.000
Eigen vermogen per 31-12
-5.248.000
- 5.261.000
0
Vreemd vermogen per 1-1
7.531.000
5.686.000
-5.619.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.686.000
5.619.000
0
Resultaat
0
- 13.000
5.261.000
Veiligheidregio Brabant-Noord
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- URL: www.vrbn.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C van Rooij
- Bestuurlijk vervanger: E.M.J.M. (Eus) Witlox
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Versteviging organisatie brandweer ten behoeve van het uitvoering geven aanbeleidsplan 2016-2019. De versteviging zal vorm worden gegeven in twee tranches. Waarbij de eerste tranche bekostigd is uit de algemene reserves (2017/2018) en de 2e tranche vanaf 2019 leidt tot een verhoging van de bijdrage per inwoner.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Het Algemeen Bestuur heeft besloten om niet verder op de taakuitvoering van brandweer Noord Brabant te bezuinigen. Verder bezuinigen zullen grote gevolgen hebben voor de veiligheid van burgers.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
3.414.310
3.673.607
4.041.384
Eigen vermogen per 1-1
9.468.000
9.927.000
8.003.582
Eigen vermogen per 31-12
9.927.000
8.003.582
6.192.876
Vreemd vermogen per 1-1
21.384.000
19.758.000
16.830.753
Vreemd vermogen per 31-12
19.758.000
16.830.753
15.589.891
Resultaat
971.000
0
0
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wsd-groep.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden. Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.- Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
- Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. WSD en de deelnemende gemeenten moeten deze herstructurering in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.Financieel belang
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente *)
46.912
46.769
47.194
Eigen vermogen per 1-1
25.525.000
26.521.000
27.621.000
Eigen vermogen per 31-12
26.521.000
27.621.000
27.521.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.314.000
4.915.000
4.915.000
Vreemd vermogen per 31-12
4.915.000
4.915.000
4.915.000
Resultaat (voor bestemming)
849.000
640.000
-560.000
*) Betreft een bijdrage in de bestuurskosten.
Daarnaast ontvangt WSD van onze gemeente de rijksbijdrage (2018) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van € 8.286.835Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 6. Sociaal domein
- URL: www.wvs-nb.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Gemeenschappelijke regeling
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder
Roozendaal.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale
werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en
eigenaar van IBN.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen
van gemeenten en SW-bedrijven. WSD en de deelnemende gemeenten moeten deze herstructurering
in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen
van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de
P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het
zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd
is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële
consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzesFinancieel belang:
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente *)
8.306
11.136
9.722
Eigen vermogen per 1-1
27.592.900
27.592.900
27.047.800
Eigen vermogen per 31-12
27.047.800
27.592.900
27.047.800
Vreemd vermogen per 1-1
3.097.400
3.097.400
3.968.700
Vreemd vermogen per 31-12
3.968.700
3.097.400
3.968.700
Resultaat
-545.100
0
0
*) Betreft een bijdrage in de bestuurskosten.
Daarnaast ontvangt IBN van onze gemeente de rijksbijdrage (2018) in het kader van de Participatiewet. Dit gaat om een bedrag van € 6.890.461
Vennootschappen en coörperaties
Accommodatiebeheer Schijndel B.V.
Algemene informatie
- Programma: 5. Sport, cultuur en vrijetijdseconomie
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: M.H.B. (Menno) Roozendaal
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur. Gemeente bezit alle aandelen en oefent toezicht uit op de vennootschap onder meer via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Vennootschap beheert, onderhoudt en exploiteert een cultureel centrum en huisvesting aal in beschikbaar aan vaste huurders en incidentele gebruikers.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Met ingang van oktober 2018 faciliteert en programmeert de vennootschap voor publiek toegankelijke muziek- dans- en toneelvoorstellingen.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Exploitatietekorten.Financieel belang:
De gemeente heeft 100% van de aandelen. Er wordt geen dividend uitgekeerd.Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
124.786
102.650
103.155
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.bng.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de BNG. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.Financieel belang:
De gemeente heeft 120.237 aandelen. Er wordt jaarlijks achteraf dividend uitgekeerd.Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage aan gemeente @
304.200
*304.200
*208.010
Eigen vermogen per 1-1
4.486.000.000
4.953.000.000
Eigen vermogen per 31-12
4.953.000.000
Vreemd vermogen per 1-1
149.514..000.000
135.072.000.000
Vreemd vermogen per 31-12
135.072.000.000
Resultaat
393.000.000
#
#
@ Dividend 2017 is uitbetaald in 2018
*Geraamd door gemeente bedrag
# Gezien de aanhoudende onzekerheden acht de bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2018N.V. Brabant Water
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.brabantwater.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Bestuurlijk vervanger: C.H.C van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van de Brabant Water. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het voorzien in de behoefte van drinkwater en industriewater binnen het distributiegebied op een betrouwbare, veilige en maatschappelijk verantwoorde manier tegen een zo laag mogelijke prijs. De uitvoering van de wettelijke taak op het gebied van de openbare drinkwatervoorziening.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang:
De gemeente Meierijstad is aandeelhouder. Er wordt geen dividend uitgekeerd.Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage aan/van gemeente
nvt
nvt
nvt
Eigen vermogen per 1-1
577.900.000
609.100.000
Eigen vermogen per 31-12
609.100.000
Vreemd vermogen per 1-1
399.600.000
438.700.000
Vreemd vermogen per 31-12
438.700.000
Resultaat
31.200.000
N.V. Monumentenfonds Brabant
Algemene informatie
- Programma: 0. Bestuur en ondersteuning
- URL: www.monumentenfondsbrabant.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: H.J.M.P.M. (Eric) van den Bogaard
- Bestuurlijk vervanger: J.H.M. (Jan) Goijaarts
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Vennootschap
- Bestuurlijk belang: De gemeente heeft geen zetel in het bestuur en de raad van commissarissen van Monumentenfonds Brabant. De gemeente heeft als aandeelhouder wel stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Openbaar belang
Het professioneel en risicodragend bijdragen aan het behoud van het Brabantse culturele erfgoed door monumenten te verwerven en verantwoord te herbestemmen.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Om 2017 te kunnen overbruggen en een aanvang te kunnen nemen met het uitvoeren van de meerjaren onderhoudsprogramma hebben de aandeelhouders ingestemd met het niet uitkeren (en kwijtschelden) van de rente 2016 over de achtergestelde leningen. Deze rente zou normaliter in het voorjaar 2017 worden uitbetaald.De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang:
Per 1 juli 2015 aandelen deels geconverteerd en lening nu € 60.265.
Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
0
0
0
Eigen vermogen per 1-1
833.819
Eigen vermogen per 31-12
667.635
Vreemd vermogen per 1-1
8.785.668
Vreemd vermogen per 31-12
8.735.129
Resultaat
Scheifelaar II Beheer B.V.
Datum
Naam
Belang
27-09-2007
Scheifelaar II Beheer B.V.
Gemeente Veghel 50%
Gebr. van de Ven Beheermij B.V. 50%In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Scheifelaar II C.V.
Datum
Naam
Belang
02-11-2007
Scheifelaar II C.V.
Gemeente Veghel B.V. 49,75%
Van de Ven Ontwikkelingsgroep B.V. 49,75%
Scheifelaar II Beheer B.V. 0,5%In 2007 is met Van de Ven ontwikkelings-Groep B.V. een samenwerkingsovereenkomst gesloten om tot de ontwikkeling van het plangebied Scheifelaar II te komen. In deze overeenkomst is bepaald dat de samenwerking zal plaatsvinden in de destijds opgerichte C.V./B.V.-structuur. Via deze structuur zijn de benodigde gronden verworven, het bestemmingsplan gewijzigd, het gebied bouwrijp gemaakt en worden de bouwkavels verkocht. Destijds is voor deze structuur gekozen om risico’s en het exploitatieresultaat te delen en het gemeentelijk kostenverhaal te regelen.
Stichtingen en Verenigingen
Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Stichting Museum Henkenshage
Deelname in de raad van toezicht
Stichting Agrifood Capital
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- URL: www.agrifoodcapital.nl
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Stichting
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in stichtingsbestuur door burgemeester van Rooij Bij het onderdeel ‘overheden’ worden de samenwerkende gemeenten vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. Vanuit AFC is burgemeester van Rooij lid van de Brainport Network Board.
Openbaar belang
De Stichting heeft als doel het versterken van het unieke economische ecosysteem van Agri-Food Capital ter bevordering van de (inter)nationale competitiviteit in de regio Noordoost-Brabant en daarmee ook in Nederland. De vertegenwoordigers met een verbinding naar de overheid informeren en raadplegen de bestuurlijke regiegroep (BRG) regio Noordoost-Brabant (NOB) over de activiteiten van de Stichting.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
De Stichting is onafhankelijk en opgericht door personen met een achtergrond in het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. De Stichting heeft als doel het realiseren van de “Strategische Agenda”, Noordoost-Brabant topregio in Agrifood. De accenten liggen hierbij op een excellente arbeidsmarkt (People), krachtige bedrijvigheid (Business), betekenisvolle vernieuwingen (Innovation) en een aantrekkelijke woon-werkomgeving (Basics).De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Financieel belang:
In de begroting is voor de regionale samenwerking AFC een bijdrage van € 4,- per inwoner structureel opgenomen.Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
318.396
318.396
318.396
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichting museum Henkenshage
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Smederijmuseum in Sint-Oedenrode
Deelname in beheersstichting en bijdrage in kosten exploitatie
Stichting regionaal veiligheidshuis 's-Hertogenbosch en omstreken
Algemene informatie
- Programma: 1. Veiligheid
- Taakveld: Openbare Orde en Veiligheid
- URL: www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/veiligheidshuis_den_bosch
- Verantwoordelijk bestuurder: C.M.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: ja
- Soort verbonden partij: netwerksamenwerking met daaronder een gemeentelijk convenant tussen de deelnemende gemeenten
- Bestuurlijk belang: Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij
Openbaar belang
Het Veiligheidshuis is een instrument van het gemeentelijke zorg- én veiligheidsbeleid.
Alle partners kunnen complexe casuïstiek waarvoor inzet van de zorg- straf- en bestuurlijke keten nodig is, aanmelden bij het Veiligheidshuis. Het Veiligheidshuis geeft advies over de aanpak, biedt expertise op het verbinden van partijen op het snijvlak van zorg en veiligheid en voert waar nodig procesregie. De hoofdtaken van het Veiligheidshuis zijn:
1. Procesregie op ketenoverstijgende, complexe casuïstiek (probleemgestuurd en oplossingsgericht);
2. Adviseren van ketenpartners en gemeenten over de aanpak van (complexe) casuïstiek;
3. Signaleren van (overstijgende) knel- en verbeterpunten, gericht op optimalisatie van keten- en netwerksamenwerking.Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Als gevolg van de fusie tot de gemeente Meierijstad komt de voormalige gemeente Veghel ook onder het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch e.o. te vallen.
In het verleden nam de gemeente ’s-Hertogenbosch 70% van de kosten voor haar rekening. Vanaf 2018 is gekozen voor een ander financieringsstructuur (inwonerbijdrage). De kosten zullen naar verwachting stijgen. Totale bijdrage begroot voor het jaar 2019 is € € 71.217De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
Om de fusie van de veiligheidshuizen voor te bereiden is er voor gekozen om de manager van het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch ook te benoemen tot interim manager van de stichting Regionaal Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf.
Als gevolg van de fusie en de gewijzigde financieringsstructuur wordt de bijdrage voor de gemeente Meierijstad vanaf 2018 hoger.
Gezien de hoogte van de reserve bij het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch zijn er geen financiële risico’s.Financieel belang:
De begroting van het Veiligheidshuis ’s-Hertogenbosch is opgenomen in de begroting van de gemeente Den Bosch. Vandaar geen zicht op de staat van het vermogen en het financiële resultaat.Realisatie 2017
Begroot 2018
Begroot 2019
Bijdrage van gemeente
59.320
71.217
71.217
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint-Oedenrode
Ook in een aantal privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden heeft de gemeente een vertegenwoordiger in het bestuur. Vaak worden echter gegevens op ambtelijk niveau uitgewisseld. De financiële betrokkenheid bij de privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden bestaat meestal uit een jaarlijks subsidiebedrag c.q. bijdrage in het onderhoud van gebouwen. Deze privaatrechtelijke samenwerkingsverbanden zijn niet uitgewerkt.
- Stichting tot beheer van het Paulusgasthuis in Sint Oedenrode
Deelname in de beheersstichting en kosten als eigenaar
Overige verbonden partijen
Regio Noordoost Brabant
Algemene informatie
- Programma: 3. Economie
- URL:
- Verantwoordelijk bestuurder: C.H.C. van Rooij
- Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: nee
- Soort verbonden partij: Overige verbonden partijen
- Bestuurlijk belang:
Vertegenwoordigd in Algemeen bestuur/Bestuurlijke Regie Groep : C.H.C. van Rooij. Portefeuillehoudersoverleg Economische Ontwikkeling : J.H.M. Gooijaarts, Portefeuillehoudersoverleg Ruimte en Mobiliteit : H.G.W.M. van Rooijen.
Openbaar belang
De samenwerking in de regio Noordoost-Brabant (NOB) vindt plaats op basis van een op
19 februari 2014 met de regiogemeenten en 2 Waterschappen overeengekomen convenant.
Dit convenant regelt de samenwerking van de overheden in Noordoost-Brabant (NOB) binnen AgriFood Capital (AFC). In 2016 hebben de regiopartijen besloten om het convenant te actualiseren en te verlengen tot en met 2020. In 2016 is ook een samenwerkingsovereenkomst overeengekomen van het regionale arbeidsmarktprogramma AgriFood Capital Werkt!.De samenwerkende overheden in de Regio Noordoost-Brabant hebben een taakopvatting voor ruimtelijke ordening, economie, werkgelegenheid en bereikbaarheid en leveren een belangrijk aandeel in de realisatie van de ambities op het gebied van ‘Goed woon-, werk- en leefklimaat’
Bijzondere ontwikkelingen/beleidsvoornemens bij de verbonden partij
Bestuurlijke doelen zijn: een toekomstbestendige arbeidsmarkt; sterke bedrijvigheid; betekenisvolle innovaties en een veerkrachtige leefomgeving. Beleidsvoornemens worden programmatisch uitgewerkt en via een projectorganisatie tot uitvoering gebracht.Vanuit deze regio wordt vorm gegeven aan AgriFood Capital. Onder deze merknaam wordt met partners uit onderwijs en bedrijfsleven via de “Strategische Agenda met Uitvoerings-programma” toegewerkt naar een excellente Agrifood regio.
De actuele ontwikkelingen en uitvoeringsambities staan beschreven in het Jaarplan en begroting Regio Noordoost Brabant. Hierin staan de accenten voor de uitvoering in het betreffende jaar en hoe de bijdrage van bewoners van Noordoost Brabant zo effectief mogelijk wordt ingezet. Het jaarplan bestaat uit drie uitvoeringsprogramma’s:
1) Regio Noordoost Brabant (deelprogramma’s Economie, Leefomgeving, Bereikbaarheid &Mobiliteit en Bestuurlijke samenwerking),
2) Arbeidsmarkt
3) AgriFood Capital BV.Het jaarplan 2019 is vastgesteld door het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling
De belangrijkste risico’s bij de verbonden partij
De activiteiten van de Regio vanuit de regio brengen geen risico’s met zich mee.