Wat gaan we daar voor doen?
0.1 Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij. |
---|
We ontwikkelen het Persoonlijk Internet Portaal (PIP) ‘Mijn Meierijstad’ door, om onze inwoners van dienst te zijn op het moment dat contact met de overheid hen het beste uitkomt. |
We gaan op verschillende onderdelen de dienstverlening in de hele organisatie meten. Dit doen we door klantonderzoeken, klantreizen en door deel te nemen aan landelijke benchmarks. |
In 2019 continueren we het project ‘Klare taal’. De meest gebruikte brieven zijn gescreend en de eerste trainingen zijn gegeven. In 2019 vindt een vervolg op de trainingen plaats. Inmiddels is besloten dat deze training onderdeel is van het verplichte opleidingsprogramma van de gemeente. |
We gaan bij klachtbehandeling bezien in welke gevallen het mogelijk is dat klager en beklaagde de klacht rechtstreeks met elkaar bespreken. |
We willen in de tweede helft van 2018 een ‘raad van verbeelding’ instellen. We vragen deze strategische denkgroep met ons mee te denken over toekomstig Meierijstad, over kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050. Als resultaat stellen wij ons een “Inspiratieboek Meierijstad 2050” voor, dat eind 2019 voor een presentatie gereed is. |
We evalueren begin 2019 de pilotfase van het burgerinnovatiefonds. |
Begin 2019 worden de resultaten van de leefbaarheidsmonitor, dat in het najaar 2018 plaats vindt, opgeleverd. Op basis hiervan gaan wij een aantal focuspunten leefbaarheid opstellen. Wij zullen in de loop van 2019 op verschillende manieren concrete invulling geven aan deze punten. |
0.2 De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap. |
---|
We investeren in ons netwerk en relaties die een bijdrage kunnen leveren aan onze ambities binnen de MvM. Daarvoor brengen we in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er jaarlijks zijn, binnen en buiten Meierijstad. Ook brengen we ons netwerk in kaart. Op basis van een jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. Ook kijken we waar relevante kansen liggen elders, waar onze bestuurders kunnen deelnemen om ons netwerk - dat een bijdrage kan leveren aan onze ambities - te versterken. |
Om ons netwerk buiten Meierijstad op te kunnen bouwen is het nodig dat men elkaar binnen Meierijstad weet te vinden en samenwerkt. Tijdens de fusieperiode werden er goede initiatieven genomen en gefaciliteerd die zorgen voor de verbondenheid binnen de dertien kernen van Meierijstad. Om initiatieven van inwoners aan te jagen stellen we een budget beschikbaar waar (o.b.v. vooraf opgestelde criteria) een beroep op kan worden gedaan. Het moet in ieder geval een bijdrage leveren aan de onderlinge samenwerking binnen Meierijstad. |
We geven het citymarketingbeleid vorm door het ontwikkelen van een kenmerkend en onderscheidend profiel. We willen meer naamsbekendheid genereren voor de gemeente. |
We staan uitgebreid stil bij de viering & herdenking van 75 jaar bevrijding en Operation Market Garden. In onze kernen besteden we aandacht aan de indrukwekkende gebeurtenissen die zich in onze gemeente hebben afgespeeld. Zowel jong als oud zijn hierbij betrokken. Dit gebeurt samen met de Stichting Operation Market Garden en diverse plaatselijke organisaties waarbij Meierijstad het hart vormt van deze operatie. |
We gaan aan de slag met de voorbereiding en organisatie van de Landschapstriënnale 2020. |
De programmalijn Organisatieontwikkeling richt zich in 2019 op het ontwikkelen van de ‘Meierijstadse manier van werken’. Dit doen we onder andere door het verder uitwerken van de kernwaarden in houding en gedrag, het trainen van medewerkers in het geven en ontvangen van feedback en verhogen van het verantwoordelijkheidsgevoel en door activiteiten die een bijdrage leveren aan het van buiten naar binnen denken. Hiervoor zijn in 2018 de Ynnovators opgeleid en zij gaan deze processen begeleiden. |
We gaan aan de slag met het creëren van een werkomgeving waarbij leren en experimenteren wordt gewaardeerd. Inwoners van Meierijstad moedigen wij aan om samen met de gemeente te komen tot vernieuwingen. Dit kan onder andere met de inzet van het burgerinnovatiefonds. |
0.3 We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen. |
---|
We screenen periodiek de vastgoedportefeuille aan de hand van het integraal vastgoedbeleid en het (Duurzaam) Meerjarig Onderhoudsplan ((D)MJOP). Op basis van deze screening wordt een advies gemaakt voor het aanhouden of afstoten van gemeentelijke gebouwen. |
Om te komen tot een optimale bezetting van ruimten in maatschappelijk vastgoed ontwikkelen we een makelaarsfunctie om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. |
We gaan de in de nota vastgoedbeleid opgenomen verduurzamingsmaatregelen bij het gemeentelijk vastgoed fasegewijs uitvoeren. De verduurzaming heeft zowel betrekking op bestaande gebouwen als op nieuw te realiseren gebouwen.. |
0.4 We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering). |
---|
We harmoniseren de afvalinzameling voor huishoudens vanaf 2019. De nieuwe systematiek moet inwoners gaan helpen nog meer afval te scheiden. Hiermee creëren we minder restafval en dragen we bij aan een circulaire economie. |
We harmoniseren de toeristenbelasting (gemeentebrede afschaffing of invoering) per 1 januari 2019 afhankelijk van het raadsbesluit hierover van november 2018. |