Begroting 2019

0 Bestuur en ondersteuning

Ontwikkelambities

Ontwikkelambities

 
De jaarlijkse financiële gevolgen van de ontwikkelambities 2019-2022 zijn opgenomen in onderstaande tabel.. De regel "kapitaallasten nieuwe investeringen" zijn de jaarlijkse lasten van rente en afschrijving van de investeringen die opgenomen zijn in het overzicht van nieuwe investeringen. Daarna volgt een toelichting op de nieuwe investeringen en bestedingen.

Nieuwe bestedingen (bedragen * € 1.000)

Jaarlijkse lasten

2019

2020

2021

2022

Meierijstad op de kaart

100

100

100

100

Raad van verbeelding *

50

Regionale/landelijke positionering Meierijstad

27

27

27

27

Mijlpalen van Meierijstad zichtbaar maken

100

100

100

100

Viering & Herdenking van 75 jaar bevrijding *

200

Digitalisering documenten VTH software **

255

Digitalisering documenten burgerlijke stand software **

75

Ontwikkelopdracht uitvoeringsorganisatie *

160

Verdere uitvoering programma dienstverlening

56

56

56

56

Uitbreiding 1,5 fte digitalisering

131

131

131

131

Organisatorische knelpunten (ziekteverzuim)

300

300

300

300

Taakstelling personeel vanaf 2021

-400

-500

Schrappen taakstelling harmonisatie beleid

165

165

165

165

Kapitaallasten nieuwe investeringen

Geen extra verhoging 2% OZB voor 2019

-379

Algemene risico-reserve:*

-410

Reserve AGR bij IBN **

-255

-75

Nieuwe Investeringen (bedragen * € 1.000)

Investeringsbedrag

2019

2020

2021

2022

Geen investeringen.

TOELICHTING OP ONTWIKKELAMBITIES 2019

Bestedingen 2019

Meierijstad op de kaart
Voor het uitvoeren van het citymarketingbeleid zijn middelen nodig voor het inhuren van professionele ondersteuning, het organiseren van bijeenkomsten, het aanjagen van initiatieven en evenementen en voor campagnematerialen.

Raad van verbeelding
Een 1e ring Raad van Verbeelding, bedoeld als strategische denkgroep die betrokken zijn bij de leefomgeving van Meierijstad e.o. wordt gevraagd om een gedeelde strategische ontwikkelkoers te formuleren voor de periode 2020 – 2050.

Regionale/landelijke positionering Meierijstad
Jaarlijkse bijdrages/contributies aan o.a. Platform Middelgrote gemeenten (PMG), Midsize Brabant, Vereniging Nieuwspoort en mogelijk Platform 31 . Ook bedoeld voor deelname aan regionale strategische onderzoeken/ presentaties door externen.

Mijlpalen van Meierijstad zichtbaar maken
Om onze ambities binnen het mijlpalendocument een gezicht te geven is het goed om bij toonaangevende mijlpalen en evenementen hoogwaardigheidsbekleders en bestuurders uit te nodigen in Meierijstad. Zo kunnen we onze ambities verbinden aan de ambities regionaal, nationaal en internationaal. Daarin kunnen we onze netwerken versterken en benutten. Jaarlijks initiëren wij 1 of 2 aansprekende evenementen, zoals een symposium of TedTalk, die een bijdrage leveren aan onze ambities, of leveren we een bijdrage aan evenementen van anderen.
Meierijstad heeft 13 kernen met hun eigen identiteit. Samen maken we slagkracht in Meierijstad. Om aan dat gevoel van verbondenheid te werken faciliteert de gemeente Meierijstad initiatieven die bijdragen aan de verbinding.

Viering en herdenking van 75 jaar bevrijding
Inmiddels worden de voorbereidingen getroffen voor de Viering & Herdenking van 75 jaar bevrijding in 2019. Anders dan in 2014 heeft de Provincie Noord-Brabant nu in de voorbereiding hierop een actieve rol genomen, door in navolging van succesvolle themajaren Van Gogh (2015), Jeroen Bosch (2016) & Design (2017)  2019 te benoemen tot het jaar van de bevrijding.
Daarnaast zijn diverse plaatselijke organisaties alweer gestart met de voorbereidingen richting 75 jaar bevrijding en is Stichting Operation Market Garden gestart om op dezelfde locatie in 2019 wederom een Basecamp op te zetten.

Digitaliseren documenten VTH en burgerlijke stand.
Documenten VTH (o.a. Bouwvergunningen, milieuvergunningen) en documenten burgerlijke stand dienen gedigitaliseerd te worden, zodat deze documenten snel, eenduidig, plaats en tijdonafhankelijk te raadplegen zijn door zowel vergunningverleners, juristen,  handhavers en adviseurs (ODBN). Voor 2019 zijn de documenten VTH gepland. Voor 2020 burgerlijke stand.

Ontwikkelopdracht uitvoeringsorganisaties
De uitvoeringsateliers hebben een ontwikkelopdracht om te komen tot een buitendienst / uitvoeringsorganisatie. Medio 2018 leggen we de quickscan, uitkomst takendiscussie en het implementatieplan voor aan het College. In het implementatieplan staan een aantal projecten beschreven en planning van de uitvoering van deze projecten. De projecten zijn gericht op optimalisatie bedrijfsvoering, personele inzet, planning, huisvesting, ontwikkeling van taken naar rollen, opleiding van medewerkers. Voor het uitvoeren van deze projecten is een eenmalig budget nodig van € 160.000.

Verder uitvoering programma dienstverlening
We breiden de digitale dienstverlening uit door het ontwikkelen een PIP  Hierin kunnen onze inwoners een aantal zaken simpelweg inzien en regelen via een eigen persoonlijke pagina. Ook nemen we deel aan vensters voor bedrijfsvoering, vensters voor dienstverlening en een ondernemingspeiling.

Uitbreiding 1,5 FTE digitalisering
Het is gewenst om de formatie binnen de organisatie structureel uit te breiden met 1,5fte t.b.v. de website.
De digitalisering van de gehele dienstverlening vindt zijn weerslag via de website. Voldoende capaciteit voor de website is noodzakelijk voor alle andere digitale processen.

Organisatorische knelpunten
Voor het opvangen en oplossen van organisatorische knelpunten (o.a. langdurig ziekteverzuim) is het noodzakelijk te beschikken over een structureel budget. Wij stellen een budget voor van € 300.000 vanaf 2019. Op iets langere termijn is de verwachting dat we de voordelen van de fusie gaan merken, zodat er een taakstelling op personeel is opgenomen van € 400.000 in 2021 en € 500.000 vanaf 2022.

Schrappen taakstelling harmonisatie beleid
Voor de harmonisatie van beleid was bij de (fusie)begroting 2017 een taakstelling opgenomen vanaf 2019 van €  220.000,- gebaseerd op 0,5% van alle direct beïnvloedbare lasten. Bij de begroting 2018 is deze taakstelling bijgesteld naar € 165.000, omdat de subsidies werden ontzien. Bij het opstellen van de begroting destijds was er  de verwachting dat harmonisatie van beleid zou leiden tot aanbestedingsvoordelen. Door de groei van de economie en de opwaartse beweging van prijzen moeten we nu vaststellen dat de taakstelling op deze manier niet gerealiseerd kan worden. Natuurlijk kunnen keuzes in de harmonisatie van beleid mogelijk wel leiden tot voordelen. De keuzes zullen wij per beleidsnota aan u voorleggen.

Geen extra verhoging 2% OZB voor 2019
Het college stelt voor om de extra verhoging van 2% OZB vanaf 2019 niet toe te passen voor het jaar 2019, omdat zij er in geslaagd is de begroting 2019 structureel sluitend te maken zonder deze verhoging.