Bij de kadernota 2019 zijn de risico’s geïnventariseerd. Deze zijn voor de begroting 2019, waar nodig, aangevuld en geactualiseerd. Bij de financiële vertaling van de risico’s hebben we er rekening mee gehouden dat er voor het sociaal domein en de grondexploitaties (Grex) bestemmingsreserves ter afdekking van risico’s zijn gecreëerd. In het risicobedrag wat afgedekt dient te worden door de beschikbare weerstandscapaciteit hebben we geen bedrag opgenomen voor het sociaal domein en valt het totaalbedrag voor de risico’s grondexploitaties lager uit.
Beschikbare specifieke risicoreserves x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 8.419 | 4.461 | 3.007 | 2.911 | 2.865 |
Bestemmingsreserve risico’s Grex | 16.780 | 16.780 | 16.780 | 16.780 | 16.780 |
De risico’s zijn beoordeeld op kans dat deze zich daadwerkelijk gaan voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Dit is voor beide uitgedrukt in een score. Bij de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is afgesproken dat alle risico’s met een totale risicoscore van 15 of hoger gemeld worden in de planning- en controldocumenten (de zogenaamde toprisico’s).
Wij hebben de volgende toprisico’s geïdentificeerd:
Omschrijving risico | (beheers)maatregelen | risico score | financieel gevolg x € 1.000 | reken perc. | risico waarde x € 1.000 |
De onderhoudskosten van instandhouding gebouwen zijn nog niet inzichtelijk. Daarmee is niet duidelijk of de budgetten zoals deze nu in de begroting zijn opgenomen toereikend zijn. | MJOP wordt geactualiseerd, besluitvorming eind 2018. | 20 | 600 | 90 | 540 |
De structurele toevoeging van de financiële ruimte onder het BCF plafond als toevoeging aan de algemene uitkering komt mogelijk te vervallen. | In afwachting van de ontwikkelingen wordt door de provinciale toezichthouder een 100% raming van de ruimte onder het BCF-plafond als structureel dekkingsmiddel geaccepteerd. Er is vooralsnog sprake van een éénmalige toepassing voor de begroting 2019 en mjr 2020 – 2022. | 20 | 1.000 | 75 | 750 |
Het onderhoudsniveau van kunstwerken is niet voldoende en kan risico’s en/of beperkingen geven in het gebruik. | Er is verscherpt toezicht op kunstwerken. Te overwegen maatregelen zijn het afsluiten, plaatsen omleidingen en ontsluiten alternatieve routes. | 15 | 1.000 | 90 | 900 |
Vroegtijdig uitval van openbare verlichting door onvoldoende onderhoud. | Gebruik van oude lampen en armaturen bij projecten e.d. | 15 | 1.000 | 50 | 500 |
De constructies van de bruggen naderen hun einde-levensduur. Hierdoor kunnen situaties ontstaan waarin zij niet langer in staat zullen zijn het verkeer te dragen. | Er is verscherpt toezicht op brugdelen. Te overwegen maatregelen zijn het afsluiten van bruggen, terugbrengen toegestane as-last, plaatsen omleidingen en ontsluiten alternatieve routes. | 25 | 1.000 | 90 | 900 |
Het onderhoudsniveau van het wegbeheer is niet voldoende en kan risico’s en/of beperkingen geven in het gebruik. | De ergste gaten en scheuren worden gevuld. Aanvullende budgetten zijn opgenomen in de begroting 2019. | 20 | 1.000 | 75 | 750 |
Het krijgen van een naheffing vanwege niet goed toepassen van compensabele BTW op gepleegde investeringen. | Er is externe deskundigheid ingeschakeld. | 20 | 630 | 90 | 567 |
Onzekerheid financiële resultaat bij bouwgronden in exploitatie. | Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's grondexploitatie. | 20 | 42.000 | 90 | 37.800 |
Totaal toprisico’s | 48.230 | 42.707 |
Benodigde weerstandscapaciteit | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Gekwantificeerde top risico's | 42.707 | 42.707 | 42.707 | 42.707 | 42.707 |
Gekwantificeerde overige risico’s | 6.978 | 6.978 | 6.978 | 6.978 | 6.978 |
Totaal aan gekwantificeerde risico’s | 49.685 | 49.685 | 49.685 | 49.685 | 49.685 |
Waarschijnlijkheidsfactor 90% | 44.716 | 44.716 | 44.716 | 44.716 | 44.716 |