Begroting 2019

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicoprofiel

Bij de kadernota 2019 zijn de risico’s geïnventariseerd. Deze zijn voor de begroting 2019, waar nodig, aangevuld en geactualiseerd. Bij de financiële vertaling van de risico’s hebben we er rekening mee gehouden dat er voor het sociaal domein en de grondexploitaties (Grex) bestemmingsreserves ter afdekking van risico’s zijn gecreëerd. In het risicobedrag wat afgedekt dient te worden door de beschikbare weerstandscapaciteit hebben we geen bedrag opgenomen voor het sociaal domein en valt het totaalbedrag voor de risico’s grondexploitaties lager uit.

Beschikbare specifieke risicoreserves x € 1.000

2019

2020

2021

2022

2023

Bestemmingsreserve Sociaal Domein

8.419

4.461

3.007

2.911

2.865

Bestemmingsreserve risico’s Grex

16.780

16.780

16.780

16.780

16.780

De risico’s zijn beoordeeld op kans dat deze zich daadwerkelijk gaan voordoen en op het financiële gevolg als het risico zich voordoet. Dit is voor beide uitgedrukt in een score. Bij de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is afgesproken dat alle risico’s met een totale risicoscore van 15 of hoger gemeld worden in de planning- en controldocumenten (de zogenaamde toprisico’s).
Wij hebben de volgende toprisico’s geïdentificeerd:

Omschrijving risico

(beheers)maatregelen

risico score

financieel gevolg x € 1.000

reken perc.

risico waarde x € 1.000

De onderhoudskosten van instandhouding gebouwen zijn nog niet inzichtelijk. Daarmee is niet duidelijk of de budgetten zoals deze nu in de begroting zijn opgenomen toereikend zijn.

MJOP wordt geactualiseerd, besluitvorming eind 2018.

20

600

90

540

De structurele toevoeging van de financiële ruimte onder het BCF plafond als toevoeging aan de algemene uitkering komt mogelijk te vervallen.

In afwachting van de ontwikkelingen wordt door de provinciale toezichthouder een 100% raming van de ruimte onder het BCF-plafond als structureel dekkingsmiddel geaccepteerd. Er is vooralsnog sprake van een éénmalige toepassing voor de begroting 2019 en mjr 2020 – 2022.

20

1.000

75

750

Het onderhoudsniveau van kunstwerken is niet voldoende en kan risico’s en/of beperkingen geven in het gebruik.

Er is verscherpt toezicht op kunstwerken. Te overwegen maatregelen zijn het afsluiten, plaatsen omleidingen en ontsluiten alternatieve routes.

15

1.000

90

900

Vroegtijdig uitval van openbare verlichting door onvoldoende onderhoud.

Gebruik van oude lampen en armaturen bij projecten e.d.

15

1.000

50

500

De constructies van de bruggen naderen hun einde-levensduur. Hierdoor kunnen situaties ontstaan waarin zij niet langer in staat zullen zijn het verkeer te dragen.

Er is verscherpt toezicht op brugdelen. Te overwegen maatregelen zijn het afsluiten van bruggen, terugbrengen toegestane as-last, plaatsen omleidingen en ontsluiten alternatieve routes.

25

1.000

90

900

Het onderhoudsniveau van het wegbeheer is niet voldoende en kan risico’s en/of beperkingen geven in het gebruik.

De ergste gaten en scheuren worden gevuld. Aanvullende budgetten zijn opgenomen in de begroting 2019.

20

1.000

75

750

Het krijgen van een naheffing vanwege niet goed toepassen van compensabele BTW op gepleegde investeringen.  

Er is externe deskundigheid ingeschakeld.

20

630

90

567

Onzekerheid financiële resultaat bij bouwgronden in exploitatie.

Continue monitoren van ontwikkelingen. Onzekere verplichte winstnemingen reserveren voor opvang risico's grondexploitatie.

20

42.000

90

37.800

Totaal toprisico’s

48.230

42.707

Benodigde weerstandscapaciteit
bedragen x € 1.000

2019

2020

2021

2022

2023

Gekwantificeerde top risico's

42.707

42.707

42.707

42.707

42.707

Gekwantificeerde overige risico’s

6.978

6.978

6.978

6.978

6.978

Totaal aan gekwantificeerde risico’s

49.685

49.685

49.685

49.685

49.685

Waarschijnlijkheidsfactor 90%

44.716

44.716

44.716

44.716

44.716